З чого почати свій бізнес: стратегія

Ви вирішили створити власний бізнес, але поки у вас в голові тільки ідея. Розберемося, як перетворити цю ідею в програму дій.

Стратегія компанії-це загальний, генеральний план. Вона відповідає на питання:

  1.  Що я збираюся створити? У чому полягатиме Мій бізнес?
  2.  Для кого я це роблю? Як я зможу поліпшити життя цих людей?
  3.  За рахунок чого я зможу виділитися серед конкурентів? У чому унікальність моєї пропозиції?
  4.  Який потенціал у мого бізнесу? Які існують загрози і можливості? Як я буду діяти, якщо умови бізнесу істотно зміняться?
  5.  Яких результатів я хочу досягти через кілька років?
Розглянемо стратегію компанії на прикладі інтернет-магазину шоколаду. Припустимо, ви вирішили продавати солодощі онлайн. Ідея приречена на успіх, адже всі на світі люблять шоколад, думаєте ви. Чи Так це і як саме блискучу ідею втілити в життя?
1. Вивчіть ринок

Перш ніж починати бізнес, потрібно зрозуміти, чи є у нього потенціал. Вивчіть попит і пропозицію.

Якщо товар або послуга затребувані, попит на них зростає, на цей ринок має сенс виходити.

З іншого боку, якщо пропозицій на цьому ринку вже багато і стає більше з кожним днем — значить, висока конкуренція. Всі працюють на межі рентабельності, прибуток отримати складно.

Продажі шоколаду і взагалі солодощів практично не змінюються рік від року. При цьому все більше покупок люди здійснюють через Інтернет, і продажі онлайн ростуть гігантськими темпами. Потенціал є.

Спеціалізованих онлайн-магазинів солодощів у Вашому місті всього п'ять. Це означає, що свою частку ви можете відвоювати, і прибутковість, швидше за все, ще прийнятна.

Але конкурентів у вас набагато більше: це ще й Кондитерські, магазини подарунків, супермаркети, а тажке приватні майстри, які роблять солодощі на замовлення. Щоб зайняти своє місце серед них, вам потрібно запропонувати щось нове і незвичайне.

2. Виберіть своїх клієнтів

Серед безлічі потенційних покупців вам потрібно вибрати свою цільову аудиторію і орієнтуватися саме на неї. Не намагайтеся охопити всіх. Знайдіть тих, чиї потреби або бажання нинішні продавці ще не задовольнили, і зосередьтеся на них.

Відчуйте свого потенційного клієнта. Яку його потребу ви можете реалізувати? Як мислять ці люди? Де роблять покупки? Які у них є особливості характеру і поведінки?

Ласунів, які люблять шоколад, дуже багато — фактично всі люди від 1 року до 99 років. Серед них 40% — молоді та середнього віку люди, активні користувачі інтернету: вони цінують його за швидкість і зручність покупок. Крім того, інтернет зазвичай використовують ще й для розваги.

Серед всієї інтернет-аудиторії можна виділити окрему групу. Це люди, які хочуть виділятися, люблять дарувати нестандартні подарунки, до створення яких вони доклали свої сили і креатив. Припустимо, що вони складають 20% Інтернет-користувачів. Саме ці люди і стануть вашою цільовою аудиторією.

3. Сформулюйте пропозицію

Щоб виділитися серед конкурентів і максимально задовольнити потреби вашої цільової аудиторії, сформулюйте унікальну торгову пропозицію (УТП).

Продумайте, як Ви зможете його реалізувати: самостійно або за допомогою постачальників або бізнес-партнерів.

Наприклад, ви будете варити шоколад за унікальними рецептами вашої бабусі, яка за допомогою натуральних барвників робить його кольоровим і додає незвичайні інгредієнти: гвоздику, обліпиху, морква, червоний перець.

При цьому своїм молодим клієнтам, люблячим творчість і розваги, ви запропонуєте не просто купувати готовий шоколад, а стати його співавтором: вибрати малюнок, колір, смак і упаковку. Для цього ви зробите спеціальний конструктор на своєму сайті.

На першому етапі, припустимо, ви зможете самі виробляти такий шоколад, а коли обсяги замовлень зростуть, залучите невелику приватну фабрику.

4. Оцініть потенціал

Оцініть перспективи свого розвитку на ринку. Для цього можна використовувати SWOT-аналіз.

Цей метод допомагає виявити сильні внутрішні сторони проекту (strengths), слабкі внутрішні сторони проекту (weakness), потенційні зовнішні/ринкові можливості (opportunities) і потенційні зовнішні/ринкові загрози (threats) — ризики, які можуть вплинути на розвиток компанії.

Приклад SWOT-аналізу

Сильні сторони:
  •  Купівля онлайн в один клік
  •  Можливість самому сконструювати замовлення
  •  Оригінальна продукція
  •  Висока якість товару
  •  Широкий асортимент
  •  Цілодобова експрес-доставка в той же день
  •  Розробка мобільного додатку для залучення аудиторії

Слабкі сторони:
  •  Відсутність досвіду організації власного виробництва
  •  Відсутність у проекту коштів на розробку мобільного додатку на першому етапі

Потенційні можливості:
  •  Відкриття фізичної точки продажу-шоколатерії
  •  Розширення асортименту за рахунок інших оригінальних солодощів, крім шоколаду
  •  Формування постійної клієнтури, якій можна пропонувати нові опції і бонусні програми
  •  Споживачі готові використовувати мобільні додатки для покупок, тому проект зможе залучити додатковий канал продажів

Потенційні загрози:
  •  Конкурентний ринок
  •  Споживачі на першому етапі-тільки ті, хто купує в Інтернеті
  •  Посилення позицій конкурентів
  •  Додатковий держконтроль якості продукції
  •  Ненадійний виробник і загроза розкриття рецепта конкурентам
  •  Несприятлива економічна ситуація в місті, бюрократія

За цим же методом можна вивчити окремого конкурента або ринок в цілому.

Після того як ви склали таку таблицю, зробіть висновки: як відповідати на погрози, попрацювати з недоліками і максимально використовувати всі можливості, спираючись на сильні сторони свого продукту.

Конкуренти теж можуть вийти в Інтернет і запропонувати оригінальний шоколад. Ви повинні підготувати відповідь на такі дії: скажімо, створити ще більш зручний для покупців мобільний додаток і розширити асортимент. Свої слабкі сторони, наприклад роботу тільки через онлайн, можна з часом зміцнити — вийти в офлайн. Спочатку можна працювати з партнерами, а потім і відкрити власну точку продажів — шоколатерію.

5. Визначте стратегію просування

Оцініть, як саме просувають свої товари або послуги Ваші конкуренти, які вони використовують канали і скільки грошей витрачають на рекламу.

Продумана стратегія просування компанії дозволить вам використовувати бюджет максимально ефективно. Наприклад, якщо на ринку дуже багато конкурентів, а ваш бюджет невеликий, краще не витрачати багато на рекламу, а розширювати партнерські зв'язки.

Оскільки ви продаєте онлайн, основну рекламну підтримку варто зосередити в Інтернеті. Велику віддачу при менших вкладеннях може дати участь вашої компанії в майстер-класах, акціях і партнерствах по бартеру.

6. Сформулюйте бізнес-мету

Будьте сміливішими, але залишайтеся реалістом. Визначте конкретні цифри за обсягом продажів, кількістю клієнтів, території. Задайте собі верхню планку, до якої будете прагнути.

Скажімо, ви можете поставити собі за мету через рік продавати по 2500 плиток на місяць у своєму місті, половину покупців зробити своїми постійними клієнтами, пропонувати 5 варіантів начинок і 3 варіанти форм.

Через три роки плануєте розширити асортимент до 10 начинок і 5 форм, поширити доставку на весь район і довести лояльність покупців до 80%. Таким чином, ви розраховуєте зайняти частку в 35% від онлайн-продажів шоколаду в місті.

А через п'ять ви маєте намір відкрити мережу шоколатерій по області, продавати франшизу, розсилати свій товар по всій країні і довести обсяг продажів до 10 000 плиток в день.

Після того, як склали стратегію розвитку бізнесу, переходите до написання детального бізнес-плану.